Przeprowadzka to moment pełen zmian. Dla dorosłych przeprowadzka bywa logistycznym wyzwaniem. Dla dziecka przeprowadzka jest prawdziwą rewolucją emocjonalną. To doświadczenie może nieść w sobie zarówno ekscytację i ciekawość. Oraz przeciwnie smutek, lęk czy poczucie utraty.

Emocje dziecka w czasie przeprowadzki

Dziecko często silniej niż dorosły przeżywa zmianę miejsca. Traci znajome otoczenie, przyjaciół i codzienne rytuały, które budowały jego poczucie bezpieczeństwa. Szczególnie, gdy nie rozumie powodów przeprowadzki albo nie zostało do niej przygotowane, pojawia się niepewność i napięcie.

  • U maluchów mogą wystąpić regresy czy kłopoty ze snem.

  • Dzieci w wieku szkolnym mierzą się z koniecznością budowania nowych relacji.

  • Nastolatki mogą widzieć w zmianie szansę na rozwój, ale często też mocno przeżywają utratę dotychczasowych więzi.

przeprowadzka do innego miasta z dzieckiem

Poczucie bezpieczeństwa a zmiana

Przeprowadzka zaburza stabilność, szczególnie u dzieci szkolnych. Nowe miejsce, nowa szkoła, nowi koledzy- to wszystko sprawia, że dotychczasowy świat dziecka przestaje być przewidywalny. W efekcie mogą pojawić się lęk, wycofanie albo trudności z koncentracją. Niekiedy reakcja nie jest natychmiastowa: objawy stresu, jak problemy ze snem czy rozdrażnienie, mogą pojawić się po czasie.

Jak rodzice mogą wspierać

Rolą rodziców jest wprowadzenie spokoju i poczucia ciągłości. Pomaga:

  • rozmowa o emocjach dziecka,

  • włączanie go w przygotowania i urządzanie nowego domu,

  • utrzymywanie kontaktu ze starymi znajomymi,

  • podtrzymywanie codziennych rytuałów.

To właśnie rodzice, okazując zrozumienie i empatię, mogą odbudować fundament bezpieczeństwa, który przeprowadzka chwilowo osłabia.

Wsparcie szkoły w procesie adaptacji

Ogromne znaczenie ma też rola szkoły. Dziecko, które zmienia środowisko, potrzebuje ciepłego przyjęcia i jasnych ram. Pomagają:

  • zajęcia integracyjne i wizyty zapoznawcze w szkole,

  • wsparcie wychowawcy i nauczycieli,

  • możliwość rozmowy z pedagogiem lub psychologiem,

  • stałe rytuały w klasie, które dają przewidywalność,

  • zachęcanie do udziału w zajęciach dodatkowych.

Dzięki takim działaniom dziecko szybciej odnajduje się w nowym środowisku. Zyskuje poczucie, że nie jest samo.

Źródła:
https://portal.librus.pl/rodzina/artykuly/jak-rozmawiac-z-dzieckiem-o-przeprowadzce

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Name *